Home

Selasa, 12 April 2011

Pitaruah Ayah part 1


Nak kanduang sibirang tulang, buah hati limpo bakuruang,
ubek jariah palarai damam, sidingin tampa di kapalo.
Kamari-mari molah duduak, ado rundiang ayah sampaikan.
Kalau diliek dipandangi nak, dicaliak umua nan tapakai
badan Ayah baransua tuo, kini manjalang anam puluah
Hari patang mantari turun, awan di barat merah sago, malam nan tidak lamo lai
Nyampang tibo saruan Allah, aja sampai capek paminto umua alah tibo dijangkauan.
Tabuah digoa tigo-tigo, badan baganjua baliak pulang katampek asa mulo jadi
suruik ka tanah nan sabingkah.
Badarun aia pamandian, ba lasia bunyi cabiak kapan
dikocong dikabek limo, cukuik satanggi jo aia bungo
Bararak tandu ka surau, tibo di surau dibujuakan
mairiang shalat ampek takbir.
Kini manuju ka pusaro, iyo ka pandam pakuburan
tagolek di liang lahat, tanah sakapa bapakalang
mahereang mahadok ka kiblat, dibateh papan nan sahalai
Badaro tanah panimbunan, tatagak mejan nan duo
manyalo ciluang hitam, do’a dibaco panghabisan
Tujuah langakah mayik di kubua, nak datang malaikaik pai batanyo
Tapi jangankan tanyo ka tajawab, usaha ndak hawa katabandiang
utang ke anak nan takana, kasiah tagaiang alun sampai.

Jo kok basuo nan bak nantun nak,
taradok pusako ka bajawek ataupun warih ka di baia, usah diarok dari ayah
Sabab baalah baitu, salamo dunia di tunggu, Ayah diseso parasaian
gilo diarak-arak untuang
Tapi kaganti ameh, bak di urang timbalam, pitih nan babilang
hanyo pitaruah batinggakan, banamo pitaruah Ayah.
Itulah tando kasiah sayang, utang nan nyato pado anak, kini ayah lansaikan
Dangakan molah anak kanduang, simakkan bana nyato-nyato
Satitiak usah lupokan, sabarih janganlah hilang, ganggam arek, paciak tantaguah
Siang ambiklah ka patungkek, kok malam jadikan suluah pidoman patang jo pagi.
Takalo maso dulunyo, awal mulonyo insan ka lahia
bundo di dalam pasawangan sadang dilamun-lamun ombak
angin badai, lauik manggilo, kilek patuih hujan basabuang,
kalam nan bukan alang-alang.
Lua ke Allah, bagantuang indak kamano ka manggapai.
Dek lamo lambek badayuang, sapueh-pueh panangguangan sampailah juo di Kualo
Tali turun sauh dibuang, kapa marapek di tapian balabuah surang pasisianyo.
Sawajah kapado urang nantun nak, mandi darah sakujua badan,
kakinyo malajang-lajang, taganggam tangan nan duo,
bunyi pakiak sapanuah kampuang cando pandeka dapek lawan.
O . . . buyuang, kok ang nak tahu, itulah anak manusia nan lahia ka bumi Allah nangko lahia sarato jo untuangnyo.
Adopun tujuan jo mukasuiknyo,
mangko jo darah samo tibo, sirah hati pakek panganan lambang barani,
lahia batin indak manaruah gamang-takuik.
Mangapa tangan suok kida mandongkak, manyipak-nyipak,
itu ma’ana urang bagak,
medan galanggang nan nyo hadang cakak nan tidak kunjuang damai.
Pakiak bukan sumbarang pakiak, sorak kumando dilewatkan ibaraik badia jo mariam, tando nagari dalam parang.
Mako pado hakikatnyo nak, hiduik adolah perjuangan dan satiok perjuangan bakandak manang.
Kamanangan janjang ka istana manuju kurisi di partuan.
Sasungguahnyo manusia adolah rajo, badaulat di muko bumi Allah bana nan manobatkan, “Inni ja’ilu fil ardhi khalifah”.
Untuak itu Ayah pasankan nak, usah manjadi rajo kalah.
Nan bajalan manakua-nakua. mangecek tatagun-tagun, hilang banso punah martabat. Manambah gantang tatanakkan, manyamak dalam nagari.
Kalau Waang nak tau juo nak, iduik nangko indaklah lamo,
dunia hanyo sakijok mato.
Caliaklah contoh jo ibaraik, maso laia di songsong abang,
mati di anta dek sumbayang.
Antaro abang jo sumbayang, sinan kamat dibacokan hinggo itulah jatah umua.
Bakato Muhammad Iqbal, apolah kato dek baliau:
“Umur bukan ukuran masa, hidup tidak takaran zaman, sehari singa di rimba, seribu tahun bagi si domba”.
Ma’ana manjadi singo nak, bukan manggadang bakato darek bakitabullah di tangan,
kandak badannyo awak surang.
Indak nak, bukan baitu filsafahnyo,
tapi bialah satahun jaguang,
pagunokan maso nan pendek, bapacu marabuik buko mambuek amal kabaikan.
Baguno ka diri surang, tapakai di masyarakat, manfaat salingkuang alam.
Untuak apo panjang bajelo, hinggo batungkek saluang api,
kalau awak kiliran tangan masak lacuik, makan parentah.
Kok kunun pulo, kuma bamiang manggata di dalam kampuang,
cilako hiduik tu namonyo.
Salampiah nan dari pado itu, umua bukan sabateh kubua, hiduik bukan salacuik abiah. Tapi adoh hiduik sasudah hiduik. Panjang nan tidak kaujuangan nak.
Itulah hiduik di akhirat, kamari tujuan sabananyo.
Takalo insan di alam roh, janji-lah sudah tapabuek, patimbang muluik dengan Allah, makhluk kata An-Khalik nyo.
Kito mamaciak tali kamba nak, usah kandua tagang salampiah, dunia akhirat satimbangan.
Nyampang kok putuih kaduonyo sinan tahanyuik handam karam.
Kini di rintang angan-angan, isuak diseso panyasalan.di dunia rintang jo ratok,
di akhirat gilo jo gagau, kalamlah jalan ka sarugo.
Mangana sakah nan bak kian nak, Ayah bapasan, bawasiat, rantangkan banang ka langik, hubuangkan diri jo Tuhan.
Jalin kucindan ateh bumi, paharek buhua jo manusia.
“Hablum minallah wa hamblum minannas”.
Itulah cancangan duo sagarajai, kapa nan duo salabuahan, samo dek awak kaduonyo.
Mano nak kanduang jo nyo Ayah, ijanklah bosan mandangakan,
mangecek indak ka lamo, taga dek seso manyimpannyo.
Jikok anak taruih mamandang, simak jo daliah mato batin.
Adopun tubuah manusia tarbangun dari tigo rungo.
Partamo, runggo diateh, kaduo runggo di tangah, katigo runggo di bawah.
Nan dimukasuik jo runggo ateh, iolah ruang di kapalo,
bakandak isi pangatahuan, ibaraik dinamo masin kapa, ulu tanago baliang-baliang, pambalah aia di lauik-tan.
Tasabuik runggo di tangah, yaitu dado rumpun hati, sangka iman lubuak agamo,
ikolah pidoman juru mudi, kaganti kompas di nan kodoh.
Jan sampai sasek palayaran, hilang tujuan tanah tapi.
Salorong runggo do bawah nak, paruik nan mintak dikanyangkan
umpamo parka tampek barang. Tansano muatan kosong alamaik oleang jalan kapa, dihampeh ombak jo galombang, manantang karam tak batumpang.
Atau kalaulah buliah Ayah misalkan kapado alam Minang kabau tardiri dari tigo luhak. Partamo, luhak nan tuo.
Lambang kuciang warnanyo kuniang. Kuciang itu binatang lihai, tinggi pangaruah, berwibawa. Kuniang tando kamanangan. Tujuannyo, urang cadiak adi kuasa, sumber ilmu pangatahuan, “Sains Tekhnologi” kato rang kini.
Kaduo, luhak nan tangah.
Simbol sirah harimau campo, barani karano bana, hukumpun tidak makan bandiang banamo parentah syarak.
Calak alah tajam pun ado, tingga dek bawa manyampaikan. Adaik alah syarak pun ado, tingga dek awak mamakaikan, moral, spiritual, istilah baru.
Nan katigo, luhak nan bungsu.
Corak hitam lambangnyo kambiang, rila jo saba bausaho, rumpuik nan indak pantang daun, dek padi mangko manjadi, dek ameh mangkonyo kamek.
Mangecek iyo jo pitih, bajalan tantu jo kain, karajo tantu jo nasi, ekonomi baso canggihnyo.Itulah tadi sahalai pilin tigo, tungku tigo sajarangan. Kok waang nak samparono nak, manjadi urang baharago. Sajundun jasmani jo rohani, dunia dapek akhirat buliah. Mako sarek-kan kapalo jo pangatahuan, panuahkan dado jo ugamo, gasaklah paruik jo harato. Di ateh tungku nan tigo, sinan tajarang kahidupan, masak hakikat manusia insan nan kamil sabatangnyo. Tapi usah senjang, barek subalah nak, rumik naraco manimbangnyo. Kok cadiak sajo dibanggakan, hiduik bansaik tangan di bawah, tagigik lidah bapituah. Ameh hurai nan Ang sambuakan Yuang, loyanglah juo kecek urang.

Tapek bak bunyi buah pantun, kok rintiak bana kalodeta,
lakek talilik di kapalo, kok cadiak bana kalau suka, kecek timpik di nan kayo. Baitupun awak binguang, maraso cadiak, kecek indak bakarunciangan. Disangko pitih pasak lidah, sombong takabua muaronyo. Gekang-bagekang siliah rarek, indak tau tampuak lah layua, lonjak-balonjak labu anyuik, isi gaja, ampo di dalam mahajan, tuah tarnamokan. Di baliak nan dari pado itu nak, kok di ateh isilah panuah, cadiak alah pandai pun inyo, nan di bawah muatan sarek, pitian sambua, bando malimpah. Tapi pasak ditangahnyo lungga, iman goyang, agamo tipih, hilang pidoman kapa basi. Andaknyo, kok kayo suko dmakan, ringan tangan manolong urang, rajin bazakaik, basidakah. Kok tumbuah awak urang cadiak, kusuik sato-lah manyalasaikan, karuah baringan mampajaniah. Maha cacek murah nasihat. Sinan nagari mako aman.
Mako dari itu nak, satiok kakok ka diawai, rundiang sapatah ka disabuik. Bulek lah bana kato hati, sasuai dalam kiro-kiro, naiak-kan dulu ka daraik, caliak timbangan hukum syarak lai kok dalam ridha Allah. Itulah naraco nan tak paliang nak sarato bungkah nan piawai, indak mangicuah salamonyo .
Anak kanduang balahan nyao, jarek samato Ayah Bundo
putuih tak jo-aa ka diuleh,
sapihak ka badan diri Ayah, urang nan bukan cadiak pandai,
ilmu kurang sikola tangguang, mangaji tak sampai katam,
rumik lah Ayah babarito.
Ndak mungkin si bisu ka banyanyi, mustahil si lumpuah ka manari,
baa rang buto ka mambimbiang.
Hanyo dek sungguah rajin manyimak dari alam
dapek baguru di sinan tibo pangajian.
Mari kito cari rasionyo. Dibalun sabalun kuku,
dikambang saleba alam, alam takambang jadi guru, bumi jo langik ado di dalam.
Kini nak Ayah curai Ayah papakan,
tuah cilako nan talukih, dicaliak jo mato batin,
diambiak ka ujuik paham sinan tasaiah ma’ananyo.
Ado ampek suruhan, ampek tagah nak.
Nan partamo iduiklah bak rumpun aua, usah dicontoh bak tibarau.
Nan kaduo, tiru baringin tangah padang, jauahkan sifaik bak kiambang.
Nan katigo, simaklah anau dalam rimbo, pantangkan jadi bio-bio.
Dan nan kaampek, jadilah sarupo paku, ijan saroman jo binalu.

Baa kakanyo rumpun aua,
tapuntalang buluah bambu,
nyampang tumbuah hitam tapi lereang tanah suko, tabiang mamuji.
Kok indak lah urek nan mangungkuang taban bandaro sadionyo.
Bukik pun indak taseso, lurah di bawah talinduangan,
gagang manjelo dapek junjuang, maso rabuang carian urang, kok gadang banyak manfaat, lah tuo paguno juo.
Baitu sifat ka dipakai nak



Tidak ada komentar: